
|

مقاله مشاوره ای
روشهای مطالعهی رتبههای برتر کنکور در درس زیست شناسی
مهندس رضا اصغری ، مشاور کنکور100 و مشاور رتبه 26کنکور 95
دانش آموزان عزیز رشته تجربی
در مطلب زیر با روش های مطالعهی رتبههای برتری که درس زیست نقطه قوت آنها بوده و توانستند در کنکور نیز از این درس نتیجه مطلوب کسب کنند، گفتگو کرده ایم.
نکتهی جالبی که از جمعبندی نکات ذکر شده توسط همه افراد میتوان بیان کرد، اینست که :
*همه به اهمیت کتاب درسی در درس زیست اشاره ویژه داشته اند.
*مطالعهی هر روزه درس زیست در برنامهی مطالعاتی تمامی رتبه های برتر دیده میشود.
*ترکیبی خواندن مبحثهای کتاب درسی (دوم ، سوم و پیش)
زهرا کلاهچی/ رتبه۱۹منطقه ۲ کنکور۹۳/ درصد ۱۰۰ زیستشناسی در کنکور۹۳
من در درس زیستشناسی توانستم در کنکور درصد ۱۰۰ را کسب کنم.
با این وحود که در آزمونهای کانون به ندرت صد میزدم و نکته دقیقاً همین جاست. من با اینکه صد نمیزدم ولی هرگز ناامید نشدم و بنابراین برای یادگرفتن آزمون میدادم نه برای به دست آوردن رتبه.
نکته دیگر این است که علیرغم اینکه هر سال سؤالات سختتر میشوند و سؤالات جدیدی مطرح میشوند اما به هر حال از کتاب درسی طرح میشوند پس متن کتاب درسی باید بارها و بارها خوانده شود و همجنین یک حافظه تصویری در ذهن خود بهوجود بیاوریم.
نکته دیگر اینکه بعد از کتاب درسی مهمترین منبع برای داوطلبان، کلاسور ارزیابی است که خود داوطلب مینویسد.
.
.
فاطمه فاضلیفرد/ رتبه ۶ کشورسال۹۳
مواردی که به تسلط من بر روی درس زیست کمک کرد:
۱-خواندن دقیق کتاب درسی
۲-ارتباط دادن بخشهای مختلف فصلها و کتابها با یکدیگر
۳-توجه به اشکال و تصاویر براساس کتاب مصور
۴-زدن تستهای استاندارد کنکور و آزمون
۵-مرور مجدد مطالب دربازههای زمانی مختلف
۶-تحلیل سؤالات آزمون و یادگیری براساس تحلیل و تصحیح سؤالات
۷-نگاه کردن به مطالب از دید طراح
۸-هر روز زیست میخوندم
.
.
علیرضا رضائی / رتبه ۹ کشور سال۹۳
نقطه قوت پایدار من درس زیست بود، زیرا:
۱-متن کتاب درسی را با وسواس زیاد میخواندم.
۲-نکات ترکیبی را کامل مینوشتم
۳-سه کتاب را با هم میخواندم
۴-تستهای کنکور و آزمون را دقیق و گزینه به گزینه تحلیل میکردم.
۵-مرور مستمر داشتم
۶- و هر روز زیست میخواندم
و حاشیه مینوشتم
و سوال طرح میکردم
.
.
حسین خاکپور/ رتبه ۱۰ کشور سال۹۳
روز کنکور برای درس زیست شناسی نتیجه مطلوب کسب کردم و دلائل آن را به شرح زیر ارزیابی میکنم:
-
۱- علاقه زیاد
-
۲- بها دادن به متن کتاب درسی و دقت و تمرکز زیاد هنگام خواندن کتاب درسی
-
۳- مرورهای هر روزه
-
۴- پیوستگی به برنامه راهبردی که باعث توازن میان پایهها و پیشدانشگاهی میشود.
-
۵- حل سؤالات استاندارد و پیدا کردن نکات مهم مورد توجه طراحان
-
۶- اکتفا نکردن به حل تستها و بررسی کامل آنها و سعی در طرح تست مشابه آنها
-
۷- پرهیز از تعدد منابع
-
۸- خلاصه نویسی و حاشیهنویسی
.
.
محمد سجاد شعبانیپور/ رتبه ۱۰منطقه ۱سال۹۳
من در ابتدای سال درصدم در درس زیست در آزمونهای کانون ۵۰ بود(البته حدوداً) اما به مرور زمان با مطالعه دقیقتر به ۸۸ رسید .
روش خواندن: بهصورت دقیق میخواندم بهطوری که در بار بیستم هم مثل بار اول میخواندم یعنی سعی میکردم نکات را دقیق بخوانم.
ضمناً سعی میکردم در مورد شکلها و مسائلی که مشکل داشتم نکات یادگرفته شده از سالهای مختلف را به یک دیگر ارتباط دهم و نکات ارتباطی را برای خودم بنویسم.
.
.
مریم سببی/ رتبهی ۷۴ سال ۸۹/ پزشکی شهید بهشتی
۱-من دانشآموز ریاضی بودم که در سال آخر تغییر رشته دادم، در نتیجه باید درس زیست را خودم به حد بالا میرساندم.
۲- همواره با معلم زیست خودم صحبت میکردم (در ساعات بعد از کلاس)، اشتباهاتم را میگفتم و با هم منشأ این که چرا اشتباه کردم را بررسی میکردیم و راههای بهتر کردن را پیدا میکردیم.
۳- بعد از ۲ بار خواندن کتاب، تست تمرین میکردم، این باعث میشد بدانم از نظر طراحان سؤال کدام قسمتهای کتاب اهمیت بیشتری دارند و دوباره کتاب درسی را میخواندم و به نکات آن بیشتر دقت میکردم.
۴- بر خلاف خیلی از دوستانم که از کتابهای زیادی استفاده میکردند از حداکثر ۲ کتاب استفاده میکردم ولی آن دو را خیلی کامل و مفهومی خواندم. به طوری که بعد از تمام کردن تستها و رفع اشکال و بدون در نظر داشتن اینکه این کتاب تست است، شروع به خواندن پاسخنامهی آخر کتاب میکردم و این باعث میشد خیلی از نکات را مرور کنم.
۵- تقریباً هر روز زیست میخواندم، به طوری که بعد از عید میگفتم کل زیستشناسی ۳۰ فصل است در هر ماه میتوانم کل زیست را مرور کنم.
۶- بی دقتیهای خودم را جدی میگرفتم و با دقت مینوشتم تا همواره مرور کنم.
.
.
خدیجه گردی/ دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
درس اول و مهم ترین درس رشته تجربی زیست:
مواردی که من اجرا می کردم و بر روی این درس تسلط پیدا کرده بودم، بدین شرح است:
۱-نکات آزمونها و کتابهای کمک درسی را به کتاب درسی منتقل کردم.
۲- در درس زیست، تمام ویژگیهای گروهها را (حشرات، ماهیها و . . .)
طبقهبندی کردم، در واقع نوعی ترکیببندی ویژگی کردم.
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
تلگرام دنبال کنید
تبلیغات متنی شما در اینجا
مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.irتبلیغات متنی شما در اینجا
مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.irتبلیغات متنی شما در اینجا
مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.irتبلیغات متنی شما در اینجا
مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.irتبلیغات متنی شما در اینجا
مرکز مشاوره کنکور صد rezaasghari.ir
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .